19/9/10

Sraosha: Όρμα, όπου να 'ναι θα σημάνουν οι καμπάνες



Ακολουθεί μουσικοκριτική της πλάκας.

Εισαγωγικά, νομίζω ότι όποιος ακούει το 'Θα σημάνουν οι καμπάνες' και δεν του ανεβαίνει κάτι μέσα του (κόμπος, σκίρτημα, λυγμός, αναστεναγμός, μεγάλος κόμπος)
α. είτε δεν είναι Έλληνας, οπότε δε μετέχει των ημετέρων ιδεασμών και συλλογικών νευρώσεων
β. είτε είναι φασιστόμουτρο
γ. είτε έχει μπουχτίσει τόσο πολύ τον Θεοδωράκη-περσόνα να λέει τις σάχλες του, που δεν μπορεί, τι να κάνει κι αυτός.

Η αυθεντική εκτέλεση (άκου κάτωθι βίντεο) δεν είναι σπουδαία. Πρώτον, έχει τον Μπιθικώτση, που τραγουδάει σαν υδραυλικός από τα Σεπόλια που περιγράφει ποδοσφαιρικόν ματς Αγροτικού Αστέρα-Προοδευτικής, προσφορά της Κολυνός. Το νεκρόφιλο ποιητικό όραμα του αποσπάσματος είναι τόσο ευρύ, τόσο σαρωτικό, τόσο στιλπνά ανατριχιαστικό, με έναν τόνο τόσο χωμάτινο αλλά και τόσο εαμικά απολυτρωτικό, που ο στόμφος του Μπιθί περισσεύει και πασαλείβει. Για να καταλάβουν και οι νέοι μας που μας διαβάζουν πώς αισθάνομαι την εκτέλεση του Μπιθί, είναι σαν να είσαι 19, να γυρίσεις με το κινητό σου το πιο καυλιάρικο, παθιασμένο και τρυφερό σεξ της 6ετούς ερωτικής ζωής σου (ναι, μάνα, τότε αρχίζουνε τα παιδιά πια), και μετά να βάλεις από πάνω τον σπυριάρη όλο λόγια φίλο σου τον Μπάμπη να το ντουμπλάρει με σχόλια τύπου "πώπω γαμήσια, δώσ' της, αγόρι μου, ε ρε γλέντια, κοίτα μία..." -- και τα λοιπά.



Η αυθεντική εκτέλεση όμως έχει ένα προνόμιο: τη σχεδόν μέταλ ενορχήστρωσή της, και δη όταν οι Μπλακ Σάμπαθ δοκίμαζαν ακόμα τον πρώτο τους μπάφο στον καμπινέ του σχολείου που δεν πήγαν. Ακούστε έτοιμα κομμένα ριφ τρελά στο 0:40, το δε σόλο που έρχεται καπάκι στο 1:03 μπορεί να το πειράξει και να το κάνει μούρλια μέχρι και η σχολική μπάντα μας, οι Nekrodeath. Τον επικό ροκ οργασμό στο 2:03 με τα ντραμς θα πούλαγαν τη μάνα τους οι Deep Purple για να τον έχουνε γράψει, άσε που θα τον έπαιζαν ιδανικά. Και τα λοιπά.

Αντί λοιπόν για μέταλα, παίρνουν το τραγούδι οι Μπλεεεεε. Να ομολογήσω ότι μετά την Τσάτσου δε μου αρέσουν και να ομολογήσω επίσης ότι αυτό δε θα έπρεπε να το λέω γιατί από τους Μπλε με χωρίζει ουάν ντιγκρί οφ σεπερέισον. Οι Μπλε λοιπόν μάς έδωσαν πέρσι αυτό:



Δεν είναι κακό, έχει μάλιστα και τις ευλογίες του ίδιου του Μίκη (ό,τι κι αν σημαίνει πια αυτό). Αλλά, ρε παιδιά, δεν. Πρώτα πρώτα, ακούγεται, αναπόφευκτα ίσως, δεδομένου του φορτίου που κουβαλάει το άσμα και του ποπ είδους που επιλέχτηκε, σα μετασοβιετικά ποπάκια που λατρεύουν οι ρώσοι φίλοι μου και που τους πωρώνουν. Δεύτερον, γιατί ακούμε τις καμπάνες μέσα στο τραγούδι; έρχονται (πάλι) οι AC/DC; Τρίτον, ηλεκτρικό βιολί για σόλο; Βάλτε σύνθι να του μπουμπουνίσουνε τον αδόξαστο, δεν είστε κι ο Αγγελάκας. Και πάμε στο 2:43.

Έχω ξεπατωθεί να πηγαίνω θέατρο εδώ και τρία χρόνια κι έχω παρατηρήσει ότι οι νέοι ηθοποιοί μας, εεε, δεν ξέρουνε να απαγγέλλουν (όταν μπορούνε βεβαίως να αρθρώσουν). Δεν μπορούνε να ελέγξουν τη φωνή τους. Αυτό είναι τρομερό, έτσι; Ποια είναι τα εργαλεία του ηθοποιού: η φωνή, το σώμα, το πρόσωπο. Δεν μπορεί πια να μας τα κάνει ο Καταλειφός και ο Τσακίρογλου όλα τα κομμάτια απαγγελίας, μεγάλοι άνθρωποι είναι. Τέλος πάντων. Στο 2:43 ακούω κάτι σαν οφ περιγραφή τσουρομαδήματος μεταξύ δύο παικτών σε ρεάλιτι, και μάλιστα η μία είναι κουλτουριάρα και ο άλλος φαβορί. Άλλη φωνή δεν έχει αυτό το παιδί που έκανε την απαγγελία; Μιλάμε για μια από τις πιο συγκλονιστικές ποιητικές εικόνες στη νεώτερη ελληνική ποίηση, ρε παιδιά, είναι σαν να βάλατε εμένα να διαβάσω το Μονόγραμμα (ξέρω ότι γελάτε τώρα όσοι έχετε ακούσει τη φωνή μου).

Τέλος πάντων, αυτά. Μεταλάδες, διασκευάστε τις 'Καμπάνες' τώρα. Ακούστε τη νεκροφιλία και το μουγκρητό που έχουνε μέσα τους, αποδώστε επιτέλους αυτή τη βαλκανική εκδοχή του βαμπίρ, στην οποία οι νεκροί θα μας ελευθερώσουν: Ανάσταση ρεεεεεεεεε.

10 σχόλια:

Rodia είπε...

Τελειο τελειο τελειο!

artfullyonsaturday είπε...

Εξαιρετικό!

Ανώνυμος είπε...

Κάτι τέτοιο εννοείς;
http://www.youtube.com/watch?v=QjCtEcIICRs
Γιάννης

Sraosha είπε...

Ώπα, ναι, κάπως έτσι! Ρε τους Quantum.

γουφ.. είπε...

rapfσυγγνωμη αλλα καμπανες εχουν μονο τα χρηστιανικα κρατη
τα ισλαμικα και τα ινδουιστικα και ιαπονεζικα και σινικα καμπανες σδεν εχουν αρα το συνθημα ειναι ρατσιστικό

κανονικα θα ηταν το εξης

ορμα οπου ναναι θα βαρέσσουν οι καμπανες και θα κραξει ο χοτζας θα χτυπησουν και τα γκογκ

Ανώνυμος είπε...

Απορώ για τον στόμφο που λέτε.
της καραπλάκας πράγματι.

OMADEON είπε...

Οι μπλε είναι γενικά καλό συγκρότημα, αλλά αυτή η διασκευή τους είναι μάλλον πένθιμη (ίσως και... νεκρόφιλη).

Το ορίτζιναλ κομμάτι γράφτηκε σε μια εποχή βαμμένη με αίμα, βασανισμένους και σκοτωμένους. Ομως οι βασικές αρμονίες του δεν είναι ακριβώς έτσι, έχουν κάτι επικό και διαχρονικό.

Ακούστε λοιπόν... μια ΑΛΛΗ διασκευή, ΕΠΙΣΗΣ... εγκεκριμμένη από τον ίδιο το Μίκη (στην πρώτη της έκδοση, του 2006/2007) και γραμμένη από... εμένα (σε νέα έκδοση 2010):

http://www.youtube.com/watch?v=RW7ULndBGhs

γουφ.. είπε...

OMADEON

είσαι σκέτος Αρμαγεδών!

αλλά έτσι είναι, οι ακσίες υπάρχουν για να αλλάζουν τον κόσμο σε σλόου μόσιον

ελσάλλου, σε σλόου μοστιον γινονται ολες οι ουσιοδεις αλλαγες...

Αρμαγεδών είπα και όχι Οντεόν!

Sraosha είπε...

@γουφ: έχει ματαφραστεί η Ρωμιοσύνη στα γιαπωνέζικα;

@omadeon: ευχαριστώ.

@ανώνυμο: για ποιον στόμφο λέω; δεν κατάλαβα.

γουφ.. είπε...

στα Γιαπονέζικα δε ξαιρω αν μεταφραστηκε, πολυ πιθανό παντως μιας και ο Ριτσος ειναι ο πιο πολυμεταφρασμενος ελληνοποιητης

στα αραβικά παντως εχει μεταφραστει απο τον Ριφαάτ Σαλάμ

οποτε, αντε, αφαιρουμαι το γκογκ αλλα τον χότζα τον αφήνουμε

και εχουμε έχουμε

..όρμα οπου ναναι
θα βαρέσουν οι καμπάνες
και θα κράξει ο μουεζίνης
αλλά δεν θα εχει γκογκ''